Thursday, December 10, 2009

Julepostmappe og elg i mørketid

Det er tid for å sende og å motta julekort. Min gamle julepostmappe er hengt opp i påvente av, (håper jeg) julehilsener fra fjern og nær. Jeg laga den da jeg flytta hjemmefra på 70-tallet, og som mønster brukte jeg julepostmappa vi hadde da jeg var barn. Måtte jo ha noe som minnet om heimen. Det var i den tida all julepynt ble laga av grov strie og dekoren besto av filt som ble limt på. Julepostmappa er ikke så pen som den er sjelden, men tradisjonen tro, hører den med til jula.



I denne uka har vi hatt besøk av elgkua Klara med kalven Wencke. Navnene har de fått av dem som vanligvis har dem til naboer. De vandrer rundt i hagene og spiser av busker og kratt, og de finnes ikke redd for mennesker. Bildene er tatt fra trappa og veranda og de reagerte ikke da vi styrte rundt med fotoapparatet. Det øverste bildet ble tatt fra veranda i går kveld, og de to nederste er tatt fra trappa i formiddag mens de tok for seg av naboens busker. Håper de drar tilbake til sitt faste tilholdssted når vi får barnebarna på julebesøk, det er jo ikke helt trygt å sende ungene ut og leke med disse i nabolaget.






2 comments:

Anonymous said...

Ja det er liksom noe man aldri klarer gi slipp på.Syns no den julepostmappa var fin!
Og så fint navn den kalven hadde fåt(KREMT!!:)
Du får ha en fin kveld.
Nå skal jeg rydde et soverom,og kanskje vaske der også i kveld.Alle rommene må være klar til jul.
Hei sveis!

medina said...

Rart med den elgen. Han er liksom ikke sky i det hele tatt. Vi har også hatt den rett utenfor vinduene her.